Incepand din luna august iti vei putea schimba cartea de identitate cu un card electronic. Guvernul a adoptat hotararea care stabileste forma si continutul noului act de identitate.
Cardul electronic va fi mai mic decat Cartea de Identitate si va avea inserat un cip, care, potrivit autoritatilor, ne va permite sa ne identificam mai usor si sa semnam digital documente de la distanta.
Noul buletin electronic incape intr-un portofel mai micut, deoarece va fi de marimea unui permis de conducere. Informatiile fiecarui roman vor fi trecute pe ambele parti ale actului de identitate. Va fi un document mult mai sigur, spun autoritatile.
FATA:
a) denumirea statului emitent;
b) tipul documentului;
c) numele de familie;
d) prenumele;
e) genul titularului, F/M
f) cetatenia;
g) data nasterii;
h) codul numeric personal
i) numarul documentului;
j) data expirarii valabilitatii;
k) semnatura olografa a titularului;
l) fotografia titularului.
VERSO
a) domiciliul;
b) data emiterii si autoritatea emitenta;
c) zona de citire automata cu caractere identificabile optic
d) Zona Cip.
Cipul electronic de pe spate reprezinta elementul de siguranta. Aici vor fi introduse toate datele persoanei, fotografia, dar si doua amprente digitale. De asemenea, cipul va mai contine un certificat de autentificare ce ne va permite sa semnam digital documente. Buletinul electronic va costa 100 de lei, fara acest certificat, pentru care vom plati cu pana la 50 de euro in plus.
Pentru adeptii teoriei conspiratiei, exista si varianta cartii de identitate simple, fara cip. Atentie insa, cu aceasta varianta nu veti putea calatori in alta tara.
„Masurile de securitate introduse pentru astfel de documente sunt mai mult pentru a opri falsificarea fizica a lor. Deci pentru a nu se crea documente fizice, la purtator”, a declarat Liviu Arsene, specialist in securitate cibernetica.
„Documentul electronic are o valabilitate stabilita de acelasi regulament al Uniunii Europene, care este standard, de 10 ani, iar pentru minori este de cinci ani”, a declarat Catalin Giulescu, Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date.
Astfel, cu acest document, ne vom crea o identitate digitala cu care vom putea interactiona de la distanta cu institutiile statului.
„Va functiona exact ca si log-in-ul cu o platforma de socializare sau cu un client de email in momentul de fata. Isi va crea o singura data contul, se va loga o singura data, dupa care dispozitivul ii va recunoaste identitatea”, a explicat Octavian Oprea, presedintele Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei.
Vom putea face acest lucru inclusiv cu telefoanele care au inclus sistemul prin care putem sa facem plati direct cu mobilul.
Trebuie doar sa lipim cartea de identitate electronica de spatele telefonului, iar datele se vor sincroniza automat. Vom putea apoi sa navigam fara probleme pe toate platformele institutiilor publice, fara sa mai fie nevoie sa ne introducem datele.
Cartea de identitate electronica va putea fi solicitata de la 12 ani si nu de la 14 ca pana acum. Dar parintii pot face o cerere daca isi doresc ca cei mici sa aiba carte de identitate chiar mai devreme.